معرفی کتاب «تاریخ ارتباطات در افغانستان»

 

این مطلب در در صفحه بی بی سی فارسی (بخش افغانستان) نشر شده است

 «تاریخ ارتباطات در افغانستان‌» عنوان کتابی است که به تازگی در مشهد منتشر شده و مؤلف آن‌، بصیراحمد حسین‌زاده پژوهشگر و روزنامه‌نگار مهاجر افغان مقیم ایران است‌.

این کتاب 150 صفحه‌ای‌، با طرح جلد و صفحه‌آرایی وحید عباسی منتشر شده است‌، در شمارگان 1500 نسخه و قطع رقعی‌. ناشر آن‌، مؤسسة خیریة شهدا افغانستان است و این پدیدة خوشایندی است که به تازگی بعضی از مؤسسات خیریه‌، در کنار امور خدماتی رایج‌، به چنین فعالیتهایی هم عنایت می‌کنند. از این گذشته‌، هزینة کتاب را یک خانوادة نیکوکار (پسران زارع‌) تقبل کرده‌اند و این هم جای خرسندی دارد که خیّرین جامعه‌، کم‌کم به امور ماندگارتر و عمیق‌تر هم راغب می‌شوند.

تاجایی که نگارنده خبر دارد، این اولین کتابی است که در افغانستان در این موضوع منتشر می‌شود و از این نظر، می‌توان کتاب حاضر را بااهمیت و بدیع تلقی کرد.

سیمای محتوایی کتاب را می‌توان با مروری بر عناوین فصلهای آن بازنمود: «ارتباطات پستی در افغانستان‌»، «راههای افغانستان‌» و «تلفن و تلگراف در افغانستان‌» که البته هر فصل‌، زیرمجموعه‌هایی نیز دارد. علاوه بر اینها، پیوستهای مفیدی هم در این کتاب گنجانده شده است‌; اصطلاحات پست و نامه‌رسانی‌، نامنامه (شامل نام جایها و نام افراد) و تصویرها. در این آخرین بخش‌، نقشه‌هایی از راههای زمینی و هوایی و تصویرهایی رنگی از جاده‌های این کشور با یک مجموعه از تمبرهای افغانستان از دیرباز تا کنون‌، دیده می‌شود.

به گمان نگارنده‌، مهم‌ترین و جذّاب‌ترین فصل این کتاب‌، همان «ارتباطات پستی در افغانستان‌» است که حدود نیمی از کتاب را دربرگرفته است‌. حسین‌زاده در این بخش‌، پست و نامه‌رسانی در افغانستان را از دورترین عصرها (دورة هخامنشی‌) تا دورة اسلامی و هجوم مغول تا عصر حاضر بررسی کرده است‌. بخش قابل‌توجهی از این فصل نیز بررسی تمبرهای پستی افغانستان است که این نیز به نظر می‌رسد نخستین تحقیق در این موضوع باشد.

به همین نسبت‌، فصلهای دوم و سوم کتاب (راهها، تلفن و تلگراف‌) قدری لاغرتر و اجمالی‌تر به نظر می‌آیند. گویا کمبود مدارک و منابع مکتوب در این زمینه‌، مؤلف را ناچار کرده‌است که به یک سیر گذرا در این امور بسنده کند. هم‌چنان به نظر می‌آید که مؤلف به هر دلیلی نتوانسته است در این فصلها، اطلاعاتی تازه و روزآمد فراهم کند. چنین است که دربارة راهها و تلفن و تلگراف در دو یا سه دهه پیش تا امروز، مباحث کتاب تاحدّی مجمل و مختصر است‌. مثلاً روایت نویسنده از تاریخ تلفن در افغانستان‌، فقط تا دورة حکومت محمدداوود خان ادامه می‌یابد. این‌همه‌، شاید به واسطة نابسامانی وضعیت ارتباطات در کشور و تداوم جنگها بوده باشد که دسترسی محققان به منابع مکتوب و مستند را دشوار کرده است‌.

خالیگاه دیگری که باز به همین ترتیب‌، در کتاب به چشم می‌خورد، وضعیت ارتباطات نوین‌، به‌ویژه ارتباطات الکترونیکی در چندسال اخیر است که نویسنده‌، فقط در اواخر فصل «تاریخ تلگراف و تلفن‌» به اجمال اشارتی به آن کرده است‌.

با این همه‌، هیچ منکر نمی‌توان شد که گردآوردن چنین کتابی در موضوعی که تاکنون کمتر بدان پرداخته‌شده است‌، در محیط مهاجرت و با عدم دستیابی به منابع و مدارک کافی‌، کاری ستودنی است‌.

«تاریخ ارتباطات افغانستان‌» از لحاظ فنون کتاب‌آرایی نیز اثری درخور توجه است‌. طرح جلد جذاب و صفحه‌آرایی ، چاپ و صحافت مرغوب و کامل‌بودن اطلاعات جنبی کتاب از قبیل شناسنامه و مقدمه و پیوستها، این کتاب را از لحاظ معیارهای چاپ و نشر، اثری مطلوب نشان می‌دهد.

چنان که از آگهی آخر کتاب بر می‌آید، بصیراحمد حسین‌زاده چند کتاب دیگر نیز آمادة چاپ دارد، همچون «زنان‌، سنّت و تجدد»، «ظهور و افول ایدئولوژی‌»، «دلتنگی‌ها» و «مهتاب‌رو».

/ 11 نظر / 162 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حسن اوجانی

سلام قولا من رب الرحيم...استاد عزيزم از شنيدنتان هميشه به وجد می آيم و شاد ميشوم...کارهای ستودنی اين چنينی فضا و موقعيت را حتا توی غربت رام خودشان ميکنند...دوست و دوستدارتان...شاگرد دورادورتان...

حبيب

ضمن تقدیم سلام و احترام خدمت شما و تمام بازدید کنندگان این خانه عرض می شود که اگر ممکن باشد آدرس همین وبلاگ را در سایت خود پیوند دهید. این کار شما مساوی با یک کمک برجسته است. تشکر http://onebyone.blogsky.com

محمد

سلام : خسته نباشيد . مطالبتون رو آف می خونم و بر می گردم . لينک شما رو اضافه کردم . اگه امکان داره لينک من رو هم بذار . اميدوارم که به من سر بزنی و درباره کارهام نظر بدی .

حلاج

پس راست می گفتن که تو با انگلیسی ها ارتباط داری !!!!. واقعآ خودت را با دردرج این مطلب حرام خراب کرد . آنهم مطلبی از بنگاه انگلیسی ها ی آأمکش که توسط وطن فروشان و نوکران رویاه پیر خونخوار اداره میشود . !!پس راست می گفتن که تو با انگلیسی ها ارتباط داری !!!!.

.: جنوب شهر

باسلام...استاد ايميلی برايتان فرستاده بودم نمی دانم آن را خوانديد يا نه...لطفا مقداری از وقت شريفتان را صرف شاگرد نوازی نماييد..موفق باشيد يا علی

محمدکاظم کاظمی

حلاج گرامی. البته آن دوست شاعر مرحوم نمی‌گفت که کاظمی با انگليسی‌ها ارتباط دارد. بلکه می‌گفت او جاسوس انگليسی‌هاست. البته دوستانی هم در غرب هستند که مرا وابسته به ايران می‌دانند. اين به آن در. گوش ما سالهاست که به اين حرفها عادت کرده است. به قول بيدل «با همه زشتی اگر در پيش خود خوبم، بس است.»

ایازی

استاد عزيز و گرامی ! شعر های تان زيبا و دلشنين است با مطالب جالب . راستی هر روز که به ویبلاگ دوستان می ایم اولین ویبلاگ را که باز میکنم همین ویبلاگ است بگذار راوا و حلاج ها هر چه ميگويند بگويند چون عادت این مردم است که از راه سر کوبی ديگران نان ميخورد و گاهی جايزه های را هم دريافت ميکند که کاميلا خنده دار وبی مفهوم است در يکی از مجلات راوا در اين باره زياد خواندم و خصوصا اين سخن که چرا شاعران بر ضد بنيادگرايان شعر نمی سرايند و هزار چرند و پرند ديگر ........ اما نخستين سوال که در ذهن خواننده پيدا می شود اين است که اين گروه مبارز چرا از پشت درهای بسته مردم را به مبارزه دعوت می کند و اگر واقعا اينقدر از شاعران و نويسنده گان کشور توقع دارند که بر ضد بنيادگرايان بنويسند چرا اين گروه به اصطلاح مبارز با نام های مستعار مقالات خويش را می نويسند مانند ... سحر صبا ...........

mohammadsadegh dehghan

شکرشکن شوند همه طوطیان هند زین ((قند پارسی)) که به بنگاله می رود سومین جشنواره ادبی (( قند پارسی)) که به شعر و قصه جوان افغانستان می پردازد، روزهای سوم و چهارم ماه مهر (میزان) ۱۳۸۴ خورشیدی در فرهنگ سرای شفق (دانش جو) تهران با حضور استادان زبان و ادبیات پارسی، شاعران، داستان نویسان، هنرمندان و شماری از شخصیت های فرهنگی و هنری افغانستان و ایران برگزار می شود. این جشنواره را خانه ادبیات افغانستان برگزار می کند که این بار به بزرگداشت سید ابوطالب مظفری, شاعر معاصر افغانستان اختصاص دارد. در دومین جشنواره قند پارسی از محمد کاظم کاظمی, شاعر برجسته افغان تجلیل شده بود. خبرهای تکمیلی پی در پی به آگاهی شما خواهد رسید. خواهش مند است دوستان و علاقه مندان به زبان و ادب پارسی را از زمان و مکان برپایی این جشنواره آگاه کنید. www.ghandeparsi.blogfa.com