محمدکاظم کاظمی


+ زریاب، سرمشق زیبانویسی

 

چهارمین همایش قند پارسی در تهران گشایش یافت و این شاید بزرگ ترین گردهمایی سالانه شاعران و نویسندگان افغانستان است، به ویژه نسل جوان که به راستی رستاخیزی در ادبیات ما برپا کرده اند.

 

در این همایش هر سال از یکی از شخصیتهای ادبی افغانستان تجلیل می شود و تجلیل امسال اختصاص دارد به اعظم رهنورد زریاب نویسنده بزرگ ما. من نیز به پاس این بزرگداشت، یادداشتی کوتاه نوشتم و همچون برگ سبزی تقدیم این همایش کردم. البته در وصف زریاب بسیار سخنها می توان گفت که البته بیشتر منتقدان ادبیات داستانی صلاحیت این سخنها را دارند و از این حقیر بیش از این چیزی بر نمی آید.

 

امیدوارم همایش با شکوه تمام برگزار شود و خداوند سایه این نویسنده ارجمند را تا سالها بر سر ادبیات ما نگه دارد.

 

 

 

 

 

جناب اعظم رهنورد زریاب‌، شخصیتی است جامع‌الاطراف‌. سخن‌گفتن از جوانب گوناگون کمالات ایشان‌، هم مجالی فراخ می‌طلبد و هم بضاعتی درخور، تا بتوانیم حق مطلب را اگر نه به تمام‌، لااقل در حد انتظار برآورده کنیم‌. و من در این یادداشت کوتاه‌، فقط به گوشه‌ای از توانمندیهای این نویسندة گرانقدر اشاره می‌کنم‌.

 

باری‌، یکی از وجوه هنر جناب زریاب که شاید کمتر بدان پرداخته شده است‌، زیبایی نثر، پاکیزه‌نویسی و رعایت ظرایف نگارش است‌، چه در داستان و چه در نوشته‌های دیگر. زریاب نثری دارد بسیار شفاف و هنرمندانه‌، زیبا و ساده که نه همانند نثرهای روزنامه‌ای و گزارشی‌، خام و بی‌آرایه است و نه همانند قطعات ادبی‌، آنچنان سنگین که منظور نویسنده را در پرده‌ای از آرایشهای لفظی نگه‌دارد. این نثر، در حد متعادلی‌، از تمایزهای بیانی برخوردار است و البته هیچ‌گاه این تمایزبخشی‌ها، آن را کدر نکرده‌اند.

 

از سویی دیگر، این نثر، در کمال اعتدال است‌; هم خصایص بومی خود را دارد و هم از رهیافت‌های زبانی همزبانان ما بهره‌مند شده است‌. گذشته از اینها، زریاب خود با وضع بعضی اصطلاحات و معادلها برای کلمات فرنگی‌، به گنجینة واژگان ما افزوده است‌.

 

ولی نوشته‌های جناب زریاب‌، تنها بدین صفت ممتاز نیست‌، که در پاکیزگی هم نظیر ندارد. من در این سالها به تبع حرفة ویرایش‌، با مطالب بسیاری از نویسندگان و شاعران هموطن سروکار داشته‌ام و هیچ به خاطرم نمی‌آید که از نوشته‌های ایشان متنی آراسته‌تر و ویراسته‌تر دیده باشم‌. کتاب «چه‌ها که نوشتیم‌» که برای انجام امور فنی پیش از چاپ به من سپرده شد، برایم نه مادة کار، که سرمشق نویسندگی و ویرایش بود و من جدا از مباحث نظری‌، بسیار چیزها در نوشتن و شیوة تحقیق و نگارش از آن آموختم‌.

 

از اینها که بگذریم‌، دقت و وسواس و رعایت آداب پژوهش در آثار تحقیقی جناب زریاب‌، یادکردنی و آموختنی است‌. به اینها بیفزایید پرهیز ایشان از جزم‌اندیشی و مطلق‌نگری را که یک ضرورت است در پژوهش‌، به‌ویژه علوم انسانی‌. او حتی در مقام انتقاد نیز لحنی بسیار ملایم و بزرگ‌منشانه دارد و نیک می‌دانیم که در محیط فرهنگی پر تنش و آشوب کشور ما، این رفتار بسیار ضروری است‌. به راستی یکی از چیزهایی که به طور مشخص و عملی می‌توان از جناب زریاب فراگرفت‌، روشن‌بینی‌، انصاف و امانتداری در تحقیقات ادبی و تاریخی است‌.

 

به همین لحاظ، به گمان من‌، خواندن آثار نویسندة بزرگ ما جناب رهنورد زریاب‌، نه تنها برای علاقه‌مندان ادبیات داستانی‌، که برای شاعران‌، پژوهشگران و به طور کل همه کسانی که با قلم سروکار دارند، یک ضرورت است‌، به‌ویژه آنان که می‌خواهند نثر فارسی افغانستان را تعالی بخشند و از افراط و تفریط دور بدارند.

نویسنده : محمدکاظم کاظمی ; ساعت ٧:٤٦ ‎ق.ظ ; چهارشنبه ۱٠ آبان ۱۳۸٥
کلمات کلیدی: یادبودها و گزارش
comment مهربانی‌ها () لینک

+ جشنواره قند پارسی

قصه گوي كابلي در تهران

«خانه ادبيات افغانستان» در چهارمين جشنواره ادبی «قند پارسی»، میزبان اعظم رهنورد زرياب، داستان نويس برجسته افغان است. سید ضیا قاسمی، دبیرِ «خانه ادبیات افغانستان» با اعلام این خبر گفت: « جشنواره امسال به پاسداشت جايگاه ادبي و فرهنگي استاد اعظم رهنورد زرياب اختصاص دارد كه از نويسندگان نسل دوم داستان نويسي افغانستان به شمار مي‌رود و در جريان‌سازي ادبي كشور ما نقش ارزنده‌اي داشته است». قاسمي، هدف از این حرکت را ادای دین و احترام نسل جوان به این شخصيت اثرگذار بر جریان ادبيات داستاني افغانستان خواند. به گفته او،‌ استاد زرياب در دهه شصت خورشيدي در مقام رياست انجمن نويسندگان افغانستان، خدمات شاياني به ادب اين كشور كرده است. زرياب تا چندي پيش مشاور وزير فرهنگ و اطلاعات در كابينه حامد كرزي بود و اكنون مشاور تلويزيون خصوصي «طلوع» در كابل است. دبير چهارمين جشن‌واره ادبي «قند پارسي» در ادامه، با امیدبخش دانستن استقبال شاعران و داستان‌نویسان افغان از جشنواره چهارم افزود اثر 41 شاعر و 9 داستان‌نویس به داوری مرحله نهایی راه یافته است كه از میان آنها، سه اثر برتر در دو رشته شعر و داستان معرفی خواهند شد. وی درباره ترکیب گروه داوری این جشن‌واره اظهار داشت: «حافظ موسوي، محمدكاظم كاظمي و سیدرضا محمدی، در بخش شعر و سيدابوطالب مظفري، محمدحسین محمدی و محمدرضا گودرزي در بخش داستان داوری کردند». دبیرِ «خانه ادبیات افغانستان» با نكوداشت خاطره زنده‌ياد منوچهر آتشي كه در دوره‌هاي گذشته، داور جشنواره بود، گفت: «هدف ما در خانه ادبیات از راه‌اندازي جشنواره «قند پارسي»، شناساندن استعدادهای جوان این مرز و بوم، پاس‌داري از كيان ادبیات پارسی در افغانستان و افزایش پیوند فرهنگی میان فرهیختگان جامعه پارسي‌زبان افغانستان، ايران و تاجيكستان است. در همين راستا، امسال شاعران ايراني در بخش ويژه ادبيات پايداري ايران حضور چشم‌گيري دارند». قاسمي در پایان اظهار داشت: « این جشن‌واره با همکاری مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت امور خارجه، بنياد حفظ آثار و گسترش ارزشهاي دفاع مقدس و فرهنگسراي پايداري، روزهای نهم و دهم آبان در مجتمع فرهنگي و هنري باغ ورشو برگزار می‌شود».

خانه ادبیات افغانستان، نهادی غیردولتی است که در سال 1381 در تهران تشکیل شده است و در زمینه فرهنگ، هنر و ادبیات جوان افغانستان فعالیت می‌کند. مجله ادبی «فرخار» نیز ارگان نشراتی این مرکز است که هر فصل منتشر می‌شود و به ادبیات پارسی در گستره افغانستان، ایران و تاجیکستان می‌پردازد.

محمد صادق دهقان دبير ستاد خبري چهارمين جشن‌واره ادبي قند پارسي

زمان برگزاري جشنواره: سه‌شنبه و چهارشنبه 9 و 10 عقرب (آبان) 1385 خورشيدي

گشايش جشنواره: ساعت 16 سه شنبه 9 عقرب (آبان) 1385 خورشيدي پايان جشنواره: ساعت 21 چهارشنبه 10 عقرب (آبان) 1385 خورشيدي جايگاه برگزاري جشنواره: تهران ـ خيابان ويلا (استاد نجات‌اللهي) ـ بالاتر از تقاطع طالقاني ـ نبش كوچه ورشو ـ مجتمع فرهنگي و هنري باغ ورشو ـ سالن اجتماعات ـ فاز 2 ـ تلفن :5 ـ 88911612

نویسنده : محمدکاظم کاظمی ; ساعت ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ ; جمعه ٥ آبان ۱۳۸٥
کلمات کلیدی: